9 de maig del 2016

3 Curiositats que potser desconeixes. Punt. CAT (III)

Malgrat la manca d'una administració pròpia, la societat civil catalana ha sigut la gran impulsora de la modernitat i els esports a Catalunya. Sabíeu que la Selecció i la Federació Catalanes de Futbol són les més antigues d’Espanya, que la primera cursa automobilística de l’estat es va celebrar a Barcelona i que l’Autòdrom de Terramar va ser el primer circuit automobilístic?... Esperem que gaudiu amb aquestes noves puntetes d’iceberg, hi ha molt per descobrir...



La Selecció i la Federació Catalanes de Futbol són les més antigues d’Espanya

La Federació catalana de futbol, creada l’any 1900, és la primera federació amb estatuts oficials. El fervent interès pels esports de la societat civil catalana es fa palès en la quantitat de clubs de futbol importants amb els que compta Catalunya a finals del segle XIX, el primer va ser el Palamós FC fundat el 1898. La Federació catalana de futbol, neix com una entitat ferma per reglamentar els tornejos, Eduard Alesson i Gravirona n’és el president. L’any 1901 es crea també a Catalunya la primera competició oficial de futbol, la Copa Macaya i el 1902, el Col·legi Oficial d'Àrbitres. La Selecció catalana de futbol també és la primera selecció oficial que es funda dins l’estat espanyol, neix el 1903 disset anys abans de la selecció espanyola (1920). El primer Catalunya vs Espanya es disputa el 13 de març de 1924 al mític Camp de les Corts de Barcelona, la dictadura imposa que molts bons jugadors habituals de la Selecció catalana juguin amb l’espanyola, el partit s’inicia amb una gran xiulada del públic al combinat estatal i acaba amb un polèmic 0 a 7 favorable a Espanya. Actualment, la Selecció catalana de futbol no està reconeguda per la FIFA, degut a l'oposició de la Real Federación Española de Fútbol i del Consejo Superior de Deportes de l’Estat espanyol, malgrat ser la més antiga de la península.


Selecció catalana de futbol, 1912

Aquí trobareu més dades: viquipèdiai/Federació Catalana de Futbol

La primera cursa automobilística d’Espanya es va celebrar a Barcelona

A molts sorprendrà saber, que la primera cursa d'automòbils es va disputar al parc de la Ciutadella de Barcelona, dins dels actes de celebració de la festivitat patronal de la Mercè l'any 1899. La cursa fou organitzada a iniciativa, un cop més, de la societat civil catalana, un grup d'aficionats als esports amb el suport de l'associació "Los Deportes", que publicava una revista setmanal per divulgar les activitats cíviques i esportives. Ramon Casas era l'il·lustrador gràfic. S'organitzen diverses curses, a peu, en bici, en moto i per últim la més esperada, l'automobilística. En la cursa de cotxes participen 4 pilots (Baixeras, Stahel, Prieto i Fradera), tots amb diferents models de la marca Benz fan 8 voltes molt disputades al circuit del parc, aixecant el clamor de l'entusiasta públic barceloní. En Fradera és el primer guanyador de la nostra història. La inscripció a les curses val 2 pessetes i els premis són molt variats, medalles, una agulla de corbata o un gerro de porcellana, entre altres, i un cop finalitzades les curses, a tots els participants i els organitzadors els premien a la catalana, asseguts a taula amb un bon tiberi. L'afició al motor a Catalunya està ben arrelada i ve de molt lluny, com podeu comprovar; el primer circuit d'Espanya també s'inaugura aquí, a Sant Pere de Ribes el 1923, l'Autòdrom de Terramar.

Benz de 1899

Per saber més: viquipèdia/ Revista Los Deportes

L’Autòdrom de Terramar va ser el primer circuit automobilístic d’Espanya

L'Autòdrom de Terramar de Sant Pere de Ribes, inaugurat l'any 1923 és el primer circuit tancat al transit construït a Espanya i el quart del món, després dels circuits d'Indianapolis als Estats Units, Brooklands a Anglaterra i Monza a Itàlia. Aquí es va celebrar el primer Gran Premi Internacional d'Espanya, el mateix 1923, que va guanyar el pilot francès Alberto Divo. “Catalunya olora a benzina”, es diu. L'afició per les curses a motor els primers anys del segle XX és ja molt gran i es celebren multitudinàries curses en circuits urbans. Aquest autòdrom, dissenyat per l'arquitecte Jaume Mestres i Fossas és construït en un temps record de només 300 dies, amb forma ovalada, i un traçat d'uns 2 quilòmetres; va tenir com a principal inversor a Francesc Armengol, promotor de la urbanització Terramar, complex destinat a l'oci de la burgesia catalana. El pilot i empresari, Frederic Amangué funda la societat Autódromo Nacional, SA per promoure la construcció i organitzar les primeres curses. El dia de la inauguració un fort aiguat arronsa a la majoria dels pilots, sembla que, malgrat una inscripció multitudinària, només finalitzen la carrera 7 bòlids. Els pilots es queixen dels elevats peralts de les corbes i en pocs anys el circuit cau en desgràcia; fins que l'any 1929, un comte polonès exiliat, el pilot Edgar Morawitz compra el circuit i torna a organitzar curses. Tot finalitza durant la dictadura de Franco, Morawitz com tants altres ciutadans ha de fugir per por a les represàlies. Actualment, el circuit abandonat forma part d'una propietat privada i la seva existència és molt desconeguda per la majoria dels ciutadans de Catalunya.


Autòdrom de Terramar

Aquí trobareu més dades: viquipèdia/Autòdrom de Terramar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per participar en la Xusquipèdia